söndag 25 april 2021

Så frön för Bonchi

Fotokollage på två foton. Fotot tillhöger är på fröpåsen till chilifröerna och fotot till vänster är på fröerna planterade i såkrukor.

 I dag startade jag ett nytt sidoprojekt här på Shakuhachidagboken genom att så några frön. Dygnet har många timmar och veckan många dagar så det finns tid att göra fler saker med japansk anknytning än spela shakuhachi och laga japansk mat utomhus. Detta projekt har även en liten anknytning till matlagning så de kan bindas samman.

För lite mer än en vecka snubblade jag över något som kallades för Bonchi som är ett sammansatt ord av Bonsai och Chili. Bonsai är konsten att odla miniatyr växter på ett fat eller liten kruka och få dem att se stora och gamla ut. Om man förvandlar en chiliplanta till en bonsai får man en chilibonsai eller som de populärt kallas för en Bonchi

Jag har haft en bonsai, en kinesisk alm, för många år sedan. Jag köpte den i en handelsträdgård i Varberg. Vad jag inte visste om bonsai då var att just kinesiska almer ofta massodlas i stora ”bonsaifabriker” och drivs upp väldigt hårt och skickas ut till försäljare ofta halvsjuka och till och med redan döendes. Min var tyvärr en sådan och den dog och jag hade inte kunskapen och erfarenheten att rädda den. Därför bör man inte köpa en bonsai från annat än sådana som hängivet själva sysslar med hobbyn och odlar bonsai för sig själva och säljer av dessa. Detta gör oftast att en bra och frisk bonsai kan vara en dyr investering då det tar många år och mycket arbete att driva upp en hälsosam bonsai. Ett långsamt växande träd är sedan väldigt känslig för nybörjarmisstag och det tar lång tid att rätta till dem. Trädsorter man oftast finner som bonsai har allt annat än bråttom att utvecklas då de kan leva hundratals år. En chili däremot i den vilda ursprungliga formen däremot har "bara" 30-50 år att hinna leva fullt ut om den har tur och odlade sorterna högst 15 år. Som perspektiv - 15 år är den ålder ett träd kan börja likna en utvecklad bonsai.

Det är här en bonchi blir extra intressant för en nybörjare som vill lära sig att sköta och forma en bonsai. Man kan köpa en chiliplanta billigt eller som jag försöka odla upp plantor från frön. Chilibusken växer relativt fort och tål kraftig beskärning vilket gör att misstag lättare går att fixa.

Jag köpte en påse frön på jobbet och några såkrukukor vilket inte är en stor ekonomisk investering. Påsen innehöll sex frön och jag blötlade den i går. Ett frö försvann någonstans i hanteringen så det är fem frön som planterades i dag.

Planen är att de plantor som gror sedan ska få växa så stora de kan på balkongen fram tills det blir risk för frost i höst. Då ska de som klarar sig så långt beskäras ner och planterar som bonsai och flytta in. Förhoppningsvis blir detta projekt mer än ett enda inlägg. 

Här är en länk till sidan som fångade mitt intresse och som den intresserade kan lära sig mer om bonchi på: https://www.fatalii.net/Bonsai_Chiles_Bonchi.

Lycka till om du också börjar odla bonchi och på återseende!

Nästa inlägg: Bonchi två veckor in.


Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar