söndag 9 maj 2021

Bonchi två veckor in

Bildkollage där övre bilden visar de två som grodde den andre maj och den nedre bilden visar alla fem chiliplantorna två veckor efter sådd.

 Hej,

Tänk vad tiden går fort! Det är redan två veckor sedan jag startade det lilla sidoprojektet att plantera chilifrön för att odla chili-bonsai, även populärt kallat för Bonchi.

Jag tänkte att det kunde vara kul med en liten uppdatering om vad som hänt sedan dess. Två av de fem bröt jordytan exakt en vecka efter sådd och de andra tre syntes dagen efter. Detta  trots en kylig start. ”Värmerekordet” inne i lägenheten har varit 22,1 grader medan den mesta av tiden har varit under 20 grader. Chili vill helst ha över 25 grader för att gro men efter de grott trivs de i de temperaturer jag uppnår. Lite orolig att det skulle ta jättelångtid att gro och att jag inte kan påverka temperaturen mer än den redan var inne köpte jag ett litet minidrivhus med inbyggd värmeslinga i botten för strax över 300 kronor. Ingen kvalitets grej med andra ord men fullt tillräckligt för att värma upp jorden det lilla sista som behövdes för att få fart på grodden.

Den senaste veckan har alla fem kommit ovanför jord och stått under växtlampan som ger dem artificiellt dagsljus mellan 6.00 och 22.00, de delar dygnsrytm med mig vilket är bra då de står i mitt sovrum ovanpå på mitt datorskrivbord. Fönstret är redan okuperat och vätter mot nordöst så de får nöja sig med växtljuset tills de är så stora att de kan flytta ut på balkongen som är i sydläge. 

De verkar trivas där de står och en av den börjar man kunna urskilja en början på tillväxt av karaktärsblad, vilket normalt tar två till fyra veckor att utveckla. De verkar följa tidsplaneringen så långt.

Jag återkommer med en ny uppdatering när de har fått sina första riktiga blad (eller något annat inträffar).

På återseende!


Nästa inlägg: Bonchi en månad.

Tidigare inlägg: Så frön för Bonchi.




Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar