söndag 23 maj 2021

Bonchi en månad

Fem chiliplantor fyra veckor gamla på ett svart krukfat.

 Hej,

Tiden går fort och nu har mina fem chiliplantor fått lite mer blad. Mellan andra och tredje veckan hände det inte mycket men nu den senaste vecka - Oh, boy! Jag har blivit lite tagen på sängen hur fort de vuxit och inte sett att behovet av omplantering så snabbt skulle bli akut. I går började de två största rulla ihop sina bladkanter lite och vissa symptom på stress. Jag trodde att det berodde på att växtlampan kommit för nära när de blivit högre, men det var det inte. Inte heller var de uttorkade. Jag tror att platsen i krukan blivit för liten vilket kan ge samma symptom som underbevattning. De två större ser mer vissna ut i dag men växer och börjar bilda en ny uppsättning blad i toppen. 

Jag skulle planterat om dem i dag men det har ösregnat hela dagen. Inte bara för chilisarna har regnet varit olyckligt, utan även för alla växterna i naturen. Vi behöver absolut inte mer regn nu utan marken är vattensjuk som det var. 

I morgon säger prognosen att det ska vara uppehåll och efter det stort sett regn till helgen. Vilket fall som helst nästa bild på dem ska de synas i nya krukor. 

På återseende!


Nästa inlägg: Bonchi en handfull veckor.

Tidigare inlägg: Bonchi två veckor in


Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar