lördag 24 april 2021

Filtrera livets källa

 

Fotokollage på fem bilder. En bild på när jag samlat Kolebäckens vatten i en blå petflaska. Andra bilden när jag filtrerar vattnet. De tre mindre bilderna visar vattnet och övriga tillbehör till ramen samt den färdigkokta ramen.

Den som har hängt med vet att jag under påskhelgen var iväg till Kolebäcken för att utforska möjligheten att använda den som en källa till vatten att dricka. Jag var ju inte helt nöjd med vattenkvaliteten och planerade då att köpa ett vattenreningsfilter och återvända. Jag beställde ett Sawyer Mini-vattenfilter som kom i veckan. 

Ute kändes det precis som vädret under påsken med under 10 grader varmt och kall frisk nordanvind samt halvklart. Förutom att jag hade ett vattenreningsfilter i ryggsäcken samt att ryggsäcken var mindre och lättare var den enda skillnaden att det var något grönare ute. De tidiga träden har bladen precis slagit ut och prydnaskörsbärsträden hemma på innergården sover än. Vid den här tiden på senare milda år har de varit igång och blommat i slutet av april. 

Vid Kolebäcken är det mest barrträd och de ändrar sig inte mycket ändå från gång till annan. Jag filtrerade vattnet när jag kom på platsen där jag tog vatten förra gången. Tycker att den behöll mycket av den gröna färgen ändå men bismaken blev påtagligt mindre. Jag tillagade Ramen på det filtrerade vattnet och smakförstärkt med Ernst Julte maskerades  vattnets svaga färgning och skogssmak ändå och soppan smakade som den brukade. Jakten på den bästa lägerplatsen med tillgång på bra vatten fortsätter. Nästa gång kommer jag troligen att söka efter Hällesjön en plats jag aldrig varit på, vilket gör jakten på en livskälla att dricka ur ännu mera äventyrligt. Det gäller att leta fram kompassen och silverputsen så jag kan putsa upp ’komma hem-grodan’ runt halsen.

På återseende!


Relaterade inlägg: Att dricka ur livets källa.


Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar