torsdag 4 augusti 2016

Andra inlägget - Första ljudinspelningen

Lummiga Solänge med Häggån bakom grönskande träd.
I går på förmiddagen var jag nere vid mitt favoritställe och övade lite igen. Eftersom inte alla har turen att komma förbi som cyklisten i min förra postning, tänkte jag att jag kunde spela in lite och ta en bild på omgivningen så att ni andra kan få ta en liten del av det också. Kan ju även vara lite intressant för mig i framtiden att kunna blicka tillbaka. Troligen är det nog så att det blir mer behållning för mig själv än det blir för er.

Jag har gjort ganska många försök under lång period att egenhändigt lära mig spela shakuhachi. Jag var väl medveten vis av erfarenhet av att studerat andra japanska företeelser att det skulle vara svårt och kräva massa tid. Resultatet har hittills varit att jag inte kom någon vart, tog en paus och starta om från ruta noll igen. En anledning till att jag inte kom någon vart kan bero på att jag tidigare lyssnat på fel råd eller missuppfattat dem. Nu har jag tagit del av andra shakuhachi-lärare på nätet och ägnat min semester till att öva flitigt. Det har denna gången burit frukt! På en och en halv vecka har jag kommit långt mycket längre än tidigare. Jag kanske inte gör helt rätt men med tanke på att jag gjort framsteg kan jag å andra sidan inte göra mer fel än innan, alltså borde jag vara på rätt väg?!

Tanken var ju att jag skulle hinna med att redigera och skapa ljudfilen och ladda upp den samt skriva detta inlägg under gårdagen. Hann dock inte detta innan det var dax att ge sig av till nästa träning med japanska rötter och zen-anknytning - Aikido.


Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar