lördag 20 mars 2021

Käka samuraj? Ramenvisst!

Ett bildkollage med fyra bilder som visar förpackningen på Smurai Ramen vegan, övriga igredienser på en skärbräda samt den färdiglagade rätten i en skål med ätpinnar på kanten.

Ny lördag och nya tilltag! Stärkt efter förra lördagens framgång med att tillaga Ernst ger jag mig på att koka samuraj. Som vanligt ingen panik! Det är ingen riktig samuraj jag ska koka. Inte för att jag inte skulle våga utan för det här med att samurajer är utrotade sedan Meijirestaurationen år 1868, samt återigen detta dilemma med karma-poängen.

Vad som däremot finns att hitta och koka och som inte påverkar karma negativt är denna snabb-ramen kallad "Samurai Ramen". Ramen är namn på en japansk nudelsoppa och just denna är helt vegansk. Nu tänker ni kanske bakom min rygg att jag är helt knas då ramen-nudlar är gjorda av vete. Det är helt sant men det är inte själva nudlarna som är oveganska utan buljongen de simmar i för att bli en soppa. Den är traditionellt kokad på märgben från nöt, gris, höns eller gjord på flingor av torkad fisk.

Visserligen kan man finna ramen billigare och enklare som är vegansk, exempelvis vissa sorter av det välkända märket Samyang Ramen som finns i nästan varje lokal matvaruaffär. Vad man inte slipper undan med dessa är palmolja och massa MSG. Vad är MSG och varför är det inte bra kanske någon undrar? Det är ett ämne som finns naturligt i många grönsaker som kroppen behöver, MEN som vanligt som med allt annat i en lagom dos. Får man i sig för mycket kan man få problem. Eftersom jag toppar min veganska ramen med grönsaker är det ju dumt med massa extra tillsatt. För den som vill läsa mer lämnar jag denna länken till Livsmedelsverket.

Ingredienser inköpta på Drakfrukt.se
  • Samurai Ramen vegan.
  • Shiitakesvamp på burk som topping. Köpte dem som konserv för enkelhetens skull fanns även som torkad. Hade föredragit vanlig färsk skogschampion med facit i hand.
  • Svarta och vita rostade sesamfrön som topping.
Ingredienser köpta på den lokala ICA-affären för topping
  • Salladslök.
  • Majs.
  • Rädisor.
  • Rödpaprika.

Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar