måndag 1 januari 2018

Jag är Takebito!

Bild från Arashiyama bambuskog utanför kyoto, Japan. på bilden växer hög tät bambu på båda sidor en väg där människor promenerar.
God fortsättning på det nya året!

Jag har ett litet tillkännagivande så här på det nya året som kanske inte kommer helt som en överraskning. Jag är en Takebito som på japanska betyder 'Bambu-person' och skrivs såhär med skrivtecken: 竹人.

Det är min vän och shakuhachi-mentor Alcvin Ramos som lärde mig ordet och dess mening när han var i Japan på sin shakuhachi-pilgrimsresa och delade med sig av bilder när han skördade bambu  för tillverkning av shakuhachi.

Ordet beskriver kort och gott en person som känner passion för bambu. I vilket sammanhang är inte viktigt, vilket gör det till ett väldigt inkluderande ord, så som vackra ord ska vara. Det spelar alltså ingen roll om din passion för bambu manifesteras genom att du spelar bambu-instrument, odlar bambu, målar bambu eller gör korgar eller annat av bambu.

Jag är en Takebito! Är du? Har dock inte alltid varit det utan det har vuxit på mig de senaste åren efter att ha först börjat lyssna väldigt mycket på shakuhachi-musik och sedan börjat försöka spela instrumentet själv. När jag var yngre var jag mer en fantast av japanska svärd och i den världen hyllar man mer stål och ser bambu som något man kan hacka i småbitar genom övningshugga, på japanska kallat tameshigiri.

Bilden är lånad från Wikimedia och visar en av världens mest berömda bambuskogar, den i Arashiyama-distriktet utanför Kyoto, Japan. Dessa ser verkligen ut som träd! Vissa sorter av bambu kan bli upp till 40 meter höga med en diameter på 30 centimeter, vilket gör bambun till världens största gräs! En del bambuarter blir dock bara några decimeter höga. Bambu är även den mest snabbväxande växten i världen där vissa arter kan växa hela 1 meter per dygn. visst är det otroligt!?

Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar