söndag 17 december 2017

Fukt i flöjten


Hallå!

Det är den härliga och lugna sista söndagen innan jul i dag och en perfekt avrundning av en underbar helg. I går var jag i Skene hos Marks Budoklubb och deltog i lite firande av att aikidon har funnits i kommunen i 45 år. Det var en väldigt rolig och intensiv dag så det kändes avkopplande att varva ner och avrunda helgen med att gå ut i naturen och sprida lite julfrid och öva shakuhachi.

Det var också skönt väder ute för årstiden med temperatur kring nollan och vindstilla. Som ni ser på bilden var det även vackert ute med vinterskrud. Trots det milda vädret stötte jag på lite patrull ganska så snart. Tonen tappade allt mer kraft och i bland försvann helt eller blev svajig. Det började rinna vatten ur fingerhålen och då speciellt tumhålet på baksidan. Jag torkade ur flöjten med rengörningsduken men nästan direkt efteråt var vi tillbaka på ruta ett igen och proceduren upprepades om och om igen. Jag spelar det mesta av tiden utomhus året om och aldrig haft denna grad av problem med kondensering. Var till och med tvungen att kontrollblåsa på mitt finger för att känna om andedräkten var varm men jag blåste en sval luftström.

Sitter och funderar hur komuso-munkarna i forna Japan som också spelade utomhus hade det i december? De kanske inte samlades uppe i Hokkaido på pilgrimsresa utan avbröt vandringarna och höll sig i sitt zen-tempel? Eller är det bara som vanligt! Bara jag som är allmänt kass och dålig...? :D Perry Yung boendes kring New York har jag sett tidigare videobevis på att han låter bra vid snö! Tyvärr hittar jag inte det klippet längre på Youtube annars hade jag delat det här.

Share/Bookmark
Postad av Pierre Eriksson | No comments

0 kommentarer :

Skicka en kommentar