söndag 21 januari 2018

Fel sida jul för meri

Bild på mobiltelefonen med Pano Tuner-appen öppen och lutad mot en Shakuhachi i fodral.
Hej!

Rätt tid för lite meri var när jag och Barbie önskade Meri Christmas. Nu är den tiden gången och det är dags att åter försöka hålla sig till kari. Som jag sagt innan så är meri att blåsa en ton platt, altså lägre pich än den egentligen ska vara. För tydlighetens skull var det inte optimalt att blåsa hela Stilla Natt (eller allt annat jag gjort heller) i meri, men meri blir ju i alla fall en kul ordvits runt jul.

Så nu 2018 blir första övnigsuppdraget att höja tonhöjden och blåsa i kari, vilket är den grundläggande positionen för att träffa tonen rätt utan tonhöjning eller sänkning. Enligt Alcvin skulle jag kolla följande klipp på hans Youtubekanal för att lära mig blåsa kari ordentligt:

För att kunna se när jag träffar rätt använder jag en kromatisk tuner-app till mobilen (se bilden). Den jag laddade ner heter Pano Tuner och är väldigt enkel och tydlig, samt gratis (finns för både Android och iOS (Apple)). Fungerar bra att hålla koll på mätaren när man försöker spela och tänka på alla tipsen från klippen listade ovan. Kanske återkommer med en liten video hur det går och hur appen funkar.

Andra planer för 2018 är att hitta någon form av replokal att spela i några kvällar i veckan. Är just kvällar jag har mest tid eftersom jag jobbar. Bor i hyreslägenhet med massa folk runtomkring (inte bara i lägenheten) plus djur. Med hänsyn till dessa (speciellt katten som är extra känslig) är det svårt att hitta längre stunder att spela hemma. Om jag löser detta kan jag även planera in skypelektioner med Alcvin som erbjudit sig.

har även beställt lite shakuhachi-inspirerande födelsedagspresenter åt mig själv som borde dyka upp från asien och amerika någon gång under februari. Har en tanke att öppna dem och visa i en liten video.

Känns som en rolig och spännande start på 2018! Definitivt mer på G än starten på 2017.

Vi höres! 

Share/Bookmark
Postad av Pierre Eriksson | No comments

0 kommentarer :

Skicka en kommentar