fredag 1 januari 2021

Återkomsten

Bild från WallpaperAccess.com föreställandes ett nesamt naket träd i morgondimma där solen stiger upp bakom det

 Förhoppningsvis är det inte bara ljuset som sakta börjar åter att vända tillbaka. Även jag har planer på att komma tillbaka till denna plats och återuppta resan där den avstannade. Som ni märker har det varit nästan tyst under två år. Anledningen till detta är främst två orsaker och den största orsaken, vart fall under 2020 har varit relaterad till hälsan. Jag tänker inte ta upp min Covid-19-resa (och annan tillfällig ohälsa) här då det är en annan resa en den som avses att dokumenteras här.

Den andra orsaken är att jag de senaste åren prioriterade Aikidon som fick ta överhand över zen-flöjtandet med träning i två föreningar och förtroendeuppdrag. Att aikidon fick övertaget över den mestadels tiden jag har att undvara beror förutom gammal vana på den sociala aspekten och att det är den enda fysiska träningsformen jag verkligen älskat under mitt vuxna liv (jag var 20 år när jag började). Som alla behöver även jag fysisk aktivitet mer allsidig och mer konditionskrävande än att spela flöjt i skogen.

Min sakta avtagande förmåga att se har dock den senaste tiden gjort att jag själv känner mig tillräckligt begränsad i mitt utövande att det som känts "okej, det funkar tillräckligt bra och det är tillräckligt kul" har försvunnit. Just nu är den Aikido-glädje jag känner av nostalgisk karaktär från fornstora dagar och nuet kring utövandet fyller mig med tomhet och saknad av den aikidoka jag en gång var. Så länge det känns så är det vettigare att spendera tiden något annat och varför inte här?

Som den Bruce Springsteen älskare jag är tänker jag på hans låt Glory Days när jag skriver. Så låt oss sluta med sentimentaliteten och "boring stories of...".
På återseende och om du är intresserad av Aikido passa på nu! Jag har lämnat några kvadratmeter matta till dig men kan komma att ta tillbaka den fall jag ångrar mitt beslut senare.

"Now I think I'm going down to the well tonight
And I'm going to drink till I get my fill
And I hope when I get old I don't sit around thinking about it
But I probably will
Yeah, just sitting back trying to recapture
A little of the glory of, well time slips away
And leaves you with nothing mister but
Boring stories of 

 Glory days well they'll pass you by
Glory days in the wink of a young girl's eye
Glory days, glory days

Well they'll pass you by
Glory days in the wink of a young girl's eye
Glory days, glory days"

Bilden är ifrån WallpaperAccess.com.


Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar