lördag 18 november 2017

Shakuhachi rockar hårt igen!

Hej!
För en tid sedan skrev jag ett inlägg om Wagakki band och länkade in en video till en av deras hårdare folk metal-låtar Ikusa. Syftet förutom att visa modern bra musik innehållandes shakuhachi var att visa att shakuhachi duger till så mycket mer än bara meditativ zen musik. Här kommer ett ytterligare exempel på detta!

Denna gång lyfter jag fram en låt som är äldre än Wagakki bands Ikusa och mer traditionellt västerländsk men fortfarande håller sig inom subgrenarna till metalmusik. Låten jag pratar om är Nobody's  Listening med Linkin Park från deras album Meteora från 2003.

På den låten är det multiinstrumentalisten David Zasloff som fick äran att spela shakuhachi till samplingen till låten. David är en shakuhachiflöjtist som liksom jag började sin karriär inom instrumentet som självlärd i sex år innan han formellt började ta lektioner för en traditionell lärare, vilket har satt hans unika prägel på musiken. Eftersom jag identifierar mig  med honom hade jag tänkt återkomma till honom i en separat postning längre fram.

Linkin Park är än av de grupper som med sin dominans inom musiken på början 2000-talet har lämnat intryck och påverkat mig och säkert de flesta som var relativt unga då. Därför är jag lite glad att de platsar in på denna bloggen och denna post skrivs med en hedrande tanke till bandets bortgångna sångare Chester Bennington som tragiskt lämnade oss allt för tidigt i somras.





Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar