lördag 11 mars 2017

Matsu no ma shakuhachi camp

Fotocollage av en glänta där en plaststol ligger omkullvält mellan två tallar.
Då har det i dag varit vad som känns första riktiga vårdagen för i år. Kunde lätt stå still en längre tid och öva med bara t-tröja och en tunn M90-skaljacka på överkroppen och tunna byxor.

Jag var på ett ställe i dag inte så långt i från bostaden som jag inte varit på sen jag flyttade bort från detta område. Jag tänkte att det skulle vara ett av mina basläger för att vara i naturen och öva. Håller på att införskaffa campingprylar att ha med mig i en ryggsäck så jag ska klara ett läger över en helg eller något längre om tid finns.

Jag är visst inte den enda som vistats här för det låg en omkull vält plaststol där i gläntan. Om man gör rent den lite så kan man låna den och jag har inget emot att dela platsen med någon.

Stolen låg mellan två tallar som i sitt utsatta liv i en glänta på toppen av en kulle ser lite härjade av naturen och dess element, eller ska vi säga att de såg livserfarna ut? Hur som helst de krokiga tallarna med vridna grenar påminner lite om de tallar man brukar se odlade i krukor som bonsai-träd. De följer väl inte direkt stilmönstret för en typisk bonsai men elementen i formen fanns där lite subtilt.

Platsen där jag tränar aikido på har givits inofficiellt namnet Matsu no ma-dojo. Dojo är benämningen på en plats man tränar do som aikido och matsu no ma betyder mellan tallar. Dörren till dojon låg innan mellan en plantering av tallar på varsin sida om dörren. Numer är dock dessa tallar borta. Jag hittade en trevlig plats med en plaststol mellan två tallar, därför döper jag platsen till Matsu no ma shakuhachi camp.

Share/Bookmark

0 kommentarer :

Skicka en kommentar